Saturday, January 25, 2025

KEPINTARAN PELBAGAI

 KEPINTARAN PELBAGAI

Kepintaran pelbagai bermakna kepintaran dan kepandaian dalam pelbagai bentuk. Ia bukanlah seseorang yang pandai pelbagai benda. Tapi jenis-jenis kepandaian. Salah satu dari kepandaian ini, akan ada pada kita.

Pelopor teori psikologi kepintaran pelbagai ini ialah  Howard Gardner, ahli psikologi Universiti Harvard. Gardner perincikan kepintaran kepada 8 bahagian iaitu

1.       Visual spatial

2.       Bahasa-perbualan

3.       Logik-matematik

4.       Badan- kinestetik

5.       Musik

6.       Perorangan (interpersonal)

7.       Dalaman (intrapersonal)

8.       Semulajadi (naturalist)

Teori tradisional psikometrik asalnya, agak terhad. Gardner mencabar teori tradisional ini dan mencadangkan kita semua tidak dilahirkan dengan semua kepandaian yang sama. Gardner mula membuat pemerhatian pada hunung 1970an berkenaan kepintaran manusia. Pada tahun 1983, Gardner menerbitkan buku bertajuk Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Beliau cadangkan semua orang mempunyai kepandaian yang tertentu.

Lapan kepandaian yang disenaraikan, dan ditambah dengan kepintaran kewujudan manusia. Gardner juga menambah, walaupun keupayaan intelek rendah, seseorang masih boleh mempunyai kepandaian terpilih.

Pada tahun 2000, Gardner menyimpulkan potensi biopsikologi untuk memproses maklumat boleh mengaktifkan set budaya untuk menyelesaikan masalah atau mencipta produk yang sesuai dengan budaya.

Pada tahun 2011, Gardner mencadangkan beberapa lagi kepintaran iaitu kepintaran moral dan kepintaran rohani.

 


Kepintaran visual

Individu yang bagus dalam menggambarkan benda. Individu begini, sangat baik dalam membaca dan memanipulasi peta, carta, video dan gambar. Ciri-ciri orang pandai visual:

·         Membaca dan menulis untuk kepuasan

·         Bagus dalam menyusun teka-teki

·         Menterjemah gambar dan carta dengan baik

·         Gemar melukis

·         Mengecam pola dengan mudah

 

Kepintaran bahasa

Individu yang bagus dalam perkataan, sama ada dalam pembacaan, penulisan atau perbualan. Mereka sangat bagus jika mendapat maklumat dari bacaan, boleh menulis cerita dengan baik. Berbual, berbahas dan berpidato dengan sangat baik.

Ciri pintar bahasa:

·         Ingat maklumat dalam bentuk tulisan atau ayat

·         Sangat gemar membaca dan menulis

·         Pandai berbahas atau ucapan memujuk

·         Mampu menerangkan dengan baik

·         Menggunakan humor ketika bercerita

 

Pintar logik-matematik

Individu pintar matematik mudah mengecam pola dan menganalisa masalah. Mereka cenderung bermain dengan konsep nombor, hubungkait dan pola. Kekuatan mereka ialah menganalisa masalah dan operasi. Pintar matematik, boleh dikaitkan teoriperkembangan kognitif Jean Piaget

Ciri-ciri pintar logik-matematik

·         Mahir penyelesaian masalah

·         Gemar berfikir idea abstrak

·         Suka eksperimen

·         Senang menyelesaikan pengiraan kompleks

 

Kepintaran kinestetik

Individu pintar kinestetik mahir dalam pergerakan badan dan kawalan fizikal.  Mereka yang pintar kinestetik mampu mengawal pergerakan tangan dan mata.

Ciri-ciri individu pintar kinestetik:

·         Kawalan mata dan pergerakan baik

·         Mahir menari dan bersukan

·         Belajar dengan cara bertindak, berbanding mendengar atau membaca

 

Kepintaran bunyi atau kepintaran muzik

Individu pintar bunyi mahir menangkap ritma dan bunyi.

Ciri-ciri mereka:

·         Suka menyanyi dan bermain alat muzik

·         Mengecam pola bunyi dan intonasi dengan senang

·         Mengingat ritma dan lagu

·         Memahami nota muzik dan susunan lagu

 

Kepintaran perorangan atau interpersonal

Individu pintar perorangan bagus dalam memahami dan berinteraksi dengan orang lain. Mereka mahir nengakses emosi, motivasi, keinginan dan perhatian orang sekeliling.

Ciri-ciri pintar perorangan:

·         Berkemahiran komunikasi

·         Melihat situasi dalam perspektif berbeza

·         Mencipta hubungan baik dengan orang lain

·         Menyelesaikan konflik dalam set kumpulan.

Kepintaran dalaman atau intrapersonal

Individu pintar dalaman bagus dalam kesedaran diri; perasaan dan motivasi. Mereka suka refleksi diri dan menganalisa diri. Termasuk berangan-angan, meneroka hubungan dan menguji kekuatan diri.

Ciri -ciri pintar dalaman:

·         Menganalisa kekuatan dan kelemahan diri

·         Suka menganalisa teori dan ilham

·         Baik dalam kesedaran diri

·         Memahami asas motivasi dan perasaan diri

 

Kepintaran alam semulajadi atau naturalist

Kepintaran alam, masih baru dalam senarai Gardner. Menurut beliau, individu sebegini cenderung sukakan alam semulajadi. Kerapkali individu ini berminat meneroka alam, menjaga alam dan belajar berkenaan makhluk lain. Orang begini biasanya cepat sedar akan perubahan sekeliling.

Ciri-ciri pintar alam

·         Berminat ilmu alam seperti botani, ilmu kajihayat (biologi)

·         Mengelas maklumat dengan senang

·         Suka berkebun, meneroka alam

·         Kurang suka topik baru yang tiada kaitan dengan alam

 

Kepintaran kewujudan manusia

Kepintaran ini adalah kepintaran ke sembilan, yang ditambah dalam teori asal Gardner. Beliau menerangkan kepintaran kewujudan manusia sebagai keupayaan untuk meneroka soalan yang lebih dalam berkenaan kehidupan dan kewujudan. Individu kategori ini suka soalan yang ‘besar’ berkenaan makna dan tujuan hidup.

Ciri – ciri pintar kewujudan:

·         Mempunyai sasaran hidup yang jauh

·         Memikirkan bagaimana tindakan sekarang mempengaruhi hasil akan datang

·         Berminat dengan soalah hidup dan mati

·         Minat dan ambil berat terhadap orang lain

·         Keupayaan melihat situasi dari pandangan yang berbeza. 

Teori Kepintaran Pelbagai ini, bagaimanapun dicabar oleh beberapa ahli psikologi lain. Contohnya, Waterhouse menyatakan tiada bukti empirikal yang menyokong teori ini. Walaupun Gardner bersetuju bahawa teori tradisional lebih banyak kajian, tetapi beliau terkejut dengan penerimaan dalam dunia pendidikan. Walaupun beliau menyatakan teori ini, beliau tidak fokuskan kepda adunia pendidikan asalnya. Menurut Armstrong (2019), pendidik diberi kebebasan untuk mengguna teori ini dan menguji kepada pelajar dalam kelas. Pencabar lain teori kepintaran pelbagai ialah  Robert J. Sternberg, Michael Eysenck dan Sandra Scarr.

Walaupun dicabar, teori Gardner disokong oleh Shearer (2020). Shearer mengemukakan 500 ujian pengimejan neuro yang menunjukkan pola aktiviti otak dengan komponen setiap kepintaran. Shearer merumuskan kepintaran manusia lebih baik dikelaskan dalam kategori pelbagai berbanding kepintaran tunggal. Kerangka kerja yang menyokong Teori Kepintaran Pelbagai Gardner ialah Taksonomi Bloom.


Rujukan:

1.       Kendra Cherry. 11 Mac 2023 Gardner's Theory of Multiple Intelligences.

2.       Michele Marenus. 2 Febuari 2024.Howard Gardner’s Theory of Multiple Intelligences

3.       Acorn International School. Multiple intelligences in classroom https://acorninternationalschool.eu/blog/2024/09/19/multiple-intelligences-classroom/

4.       Eve Hendron. What are multile intelligences and how do they affect learning? https://www.cornerstone.edu/blog-post/what-are-multiple-intelligences-and-how-do-they-affect-learning/

 

 


No comments:

Post a Comment