Wednesday, January 17, 2018

Makan dan sihat?

Engkau ni mesti tak fun. Makan pun berkawal, diet.

Ya, banyak orang rasa macam tu. Sebab kita dah terbiasa ambil makanan dengan cara salah. Berdiet pun dengan cara yang salah.

Saya masih diet, masih makan dan Alhamdulillah, sihat.
Sakit, pernah. Tapi kalau boleh nak kurangkan sakit.
Kenapa saya berdiet? siap nak ajak orang lain lagi...

Ni cerita dia.
Masa saya kecil(hingga sekolah rendah), saya alami Astma (semput/lelah). Macam-macam tak boleh buat. Kena pula, saya ni berbaka besar. Masuk sekolah menengah , ejekan tu biasa. Dengan lelah, nak bersenam tak dapat. So, nak kurus dengan senaman terhad la.

Masa tu.
Sampai satu tahap, ada seorang cikgu bagitau. Astma boleh kawal. boleh bersenam, kenal badan awak macam mana. Dari kosong, saya cari maklumat.
Makanlah, tapi elak yang badan tak boleh terima. Astma ni, boleh jadi sebab badan tak tahan. sebab allergi.
Bersenam, masih perlu. Tapi, ikut kemampuan badan. Bukan semua senaman sesuai. Cara mula pun penting.

Masuk Universiti, lagi la. dengan jumpa kawan-kawan yang berdiet gila. Alasan, sebab tak sempat, tak ada duit (pun boleh...) dan nak cantik.

Tapi, bila kita belajar, rupanya diet tak menyeksa pun. kena cara, masih sihat dan cantik. Fun, masih fun.

Jadi, sekarang, bercerita bab makan, memang saya masih detail. tapi, telan je makanan. Sebab saya tahu banyak mana saya perlu ambil, bila boleh ambil dan apa yang 'wajib' saya elak.


Paling penting, kenal jenis badan kita dan keperluan kita. Jangan pakai 'ikut dan' saja.

Sunday, November 12, 2017

Kesan gula ke atas tingkah laku

Gula....
Ramai yang suka. Rasanya manis. Kalau aiskrim, kek dan air tak dicampur gula, tak berapa sedap.

Memang fungsi gula, memberi rasa sedap pada makanan kita.
Tapi, terlalu banyak ambil gula pun tak bagus. Untuk kesihatan, saya rasa ramai yang tahu kesan terlebih gula ni. Tapi, kaitan gula dengan tingkah laku, tak ramai yang sedar.

Senang cakap, gula ni sejenis energy booster. Memberi tenaga yang badan kita perlukan.

"bagus la macam tu"
Haa... ni yang masalah dia. Kalau ambil setakat yang diperlukan, betul la bagus. Terlebih ambil, kita akan jadi terlalu aktif dan susah nak kawal. Bagi orang dewasa, mungkin kita boleh keluarkan tenaga tu untuk buat kerja yang menimbun. Tapi bagi kanak-kanak, maunya dia melompat tinggi. Haru jadinya.

Setakat yang saya perhati (semasa bekerja di sekolah dan taska), bila kita kurangkan gula dalam makanan pelajar, tenaga aktif mereka terkawal. Tapi, bila mereka ni minum air gas atau jajan, dengan cikgu sekali kena melantun. Tak terkawal energy anak-anak ni. Nak marah, tak boleh. Sebab kita yang benarkan ambil banyak air manis. 

Thursday, July 27, 2017

Stevia: lebih manis, lebih sihat


Artikel sebelum ini, saya bercerita berkenaan manis tanpa gula.

Antara pemanis yang boleh diguna ialah stevia. Stevia, ia lebih manis dari gula dan lebih sihat.