Tuesday, July 31, 2012

Alahai tudung

Bila cerita tudung, cerita biasa untuk muslimah. Kadang kadang orang yang tak berkenaan, sama ada lelaki atau yang bukan Islam pun ada nak komen. Tak ada masalah, sebab benda boleh komen.

Lagi, bila sebut muslimah, masih perempuan; suka berfesyen dan dilihat cantik. Pun, tak ada masalah. Cuma, aku sendiri seketika terasa hati bila ia berkaitan tudung, selendang atau seangkatan dengannya. Muslimah, wajib menutup aurat dan salah satu daripadanya ialah dengan memakai tudung. Bertudung dengan cantik, memang baik cuma masalahnya cantik tu kadang kadang melampau sampai hilang erti tutup auratnya.




 Bertudung tapi seksi, bagi aku hilang seri tudung sebab bila keluar berjumpa dengan orang ramai buat orang terlupa kita bertudung. Hala pandangan mata mengarah ke tempat yang tidak sepatutnya dengan 'kecantikan' yang muslimah secara tidak sengaja tunjukkan.

Bertudung atau berselendang, tutuplah apa yang perlu. Kemudian baru kemaskan letak tudung di kepala biar cantik. Macam Diana Amir di bawah ni. Ya, selendangnya tidak selabuh mana tetapi sekurang kurang nya tutup, dan masih cantik.



3 comments: