Thursday, July 29, 2010

Menghadapi masalah dengan tenang.

Kita selalu berdepan dengan masalah untuk diselesaikan. Masalah menjadikan hidup kita menarik dengan pelbagai pilihan.Bagi masalah kecil dan biasa,kita dapat selesaikan dengan mudah; seperti memutuskan mahu makan di mana. Masalah yang berat selalu menimbulkan pening kepala dan mengganggu fikiran. Jadi, kemahiran menyelesaikan masalah adalah penting. Menyelesaikan masalah ialah satu proses mental dalam mencari punca dan bentuk masalah.
Bagaimana menghadapi masalah?


Langkah 1: Orientasi masalah

Langkah ini melibatkan mengenalpasti masalah dan tanda aras kesulitan masalah. Adalah penting untuk kita membuat keputusan dengan positif dan melihat keadaan sebagai peluang atau cabaran. Kita perlu cuba dengan yakin dan berusaha untuk mencari penyelesaian yang terbaik.
Langkah 2: Ketentuan masalah

Sebelum anda menyelesaikan masalah sekarang, penting untuk anda fahami masalahnya dan kenapa anda tidak gembira dengannya. Mungkin kelihatan melampau tetapi penting untuk fahaminya dan cukup maklumat untuk pastikan ia benar benar satu masalah. Fasa ini memerlukan anda fikirkan tahap kesusahan yang dialami, memahami masalah dan renungi kenapa masalah ini muncul. Sesetengah orang fikir masalah sebagai hal yang terjadi tidak seperti apa yang mereka inginkan.

Langkah 3: Senaraikan pilihan yang ada dan cadangan

Peringkat ini,tanyakan diri anda “ Apa yang telah aku lakukan dulu pada keadaan begini, adakah ia berhasil?” Jika langkah yang dulu tidak berjaya, maka kali ini mulakan pilihan yang lain yang mungkin lebih baik.

Langkah 4: Membuat pilihan

Sekarang,bersedia untuk menapis setiap pilihan yang ada. Penting untuk anda mengkagi setiap pilihan, fikirkan adakah ia realisrik, bagaimana untuk laksanakan dan hasil yang bakal anda dapat.

Langkah 5: Laksanakan pilihan

Sudah meneliti semua pilihan, pilih yang terbaik dan laksanakannya.
Source: Adapted from Positive Coping Skills Toolbox
VA Mental Illness Research, Education, and Clinical Centers (MIRECC)

No comments:

Post a Comment