Monday, March 12, 2012

Curiga, cemburu atau…?


Tiap kali aku keluar, kadang kadang mendapat terjahan soalan maut yang bagi aku, agak mengganggu.
Soalan bertubi tubi seperti “keluar buat apa?’ “dengan siapa?” “kenapa dengan dia saja? tak ada orang lain ke?” “betul ke dengan dia saja?/ betul ke seorang saja?”

Aduh… tolonglah. Ketika kita keluar bersendirian disoal, bersama teman pun disoal. Terfikir di fikiran, ini bukan lagi ambil berat tapi sudah sudah tahap dicurigai. Kenapa mesti curiga? Atau awak cemburu? Atau ada alasan lain? Jika ada alasan lain, apakah alasan tersebut?

Rasa malas, tertekan juga dengan perangkap ini. Kadang kadang terfikir juga, kenapa begini? Apa yang buatkan soalan ini disoal? Jujur, aku akui lemas. Seakan terkongkong bila tiap tiap pergerakan mesti dilapor, tiap tiap pertemuan mesti diberitahu. Terfikir tidak, semua prang perlu masa untuk diri sendiri. Bukan semua apa yang kita buat, mesti dihebihkan kepada umum.



Ada waktu, datang jawapan gila yang aku balas, “sekarang aku bernafas, tak nak tanyakah kenapa aku bernafas?”

Bagi yang berkenaan, sungguhpun curiga, tolong fahami jangan terlalu curiga atau hubungan ini hilang. Jika cemburu, kawallah atau ikatan ini terlerai. Kebarangkalian kearah itu, ada. Bagi aku, tak guna aku cuba meyakinkan engkau bila aku dicurigai, tak guna aku bertahan bila cemburu terlampau membuatkan hati aku terbakar.

No comments:

Post a Comment